Selen suplementacja i jego rola w zdrowej diecie

Selen suplementacja i jego rola w zdrowej diecie

Zdrowa dieta powinna dostarczać nam wszystkich tych składników odżywczych, bez których nasz organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Jednym z nich jest selen- pierwiastek niezwykle ważny dla naszego zdrowia. Jaką role odgrywa on w naszym organizmie? Co warto wiedzieć na jego temat?

Selen i jego rola w naszym organizmie

Selen jest jednym z tych pierwiastków, bez których nasz organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Wprawdzie nie wykazuje on działania biologicznego w organizmie człowieka, jednak jego niedobory mogą mieć dla każdego z nas poważne konsekwencje. Dlaczego? Ogromna rola selenu związana jest przede wszystkim z faktem, iż wchodzi on w skład enzymu znajdującego się w krwinkach czerwonych – niezwykle ważnych dla naszego zdrowia. Dzięki temu selen bierze udział w tworzeniu związków, które mają zapewnić nam możliwie jak najlepszą ochronę przed wolnymi rodnikami oraz innymi substancjami, które mogą stanowić poważne zagrożenie dla naszego organizmu. Selen to nie tylko skuteczny antyutleniacz. To skuteczny pogromca wirusów oraz sojusznik każdego, kto chce zadbać o swe włosy, skórę i paznokcie.

Jak objawiają się niedobory selenu?

Niedobory selenu wiążą się z licznymi dolegliwościami, wśród których pojawia się m. in. większa skłonność do przeziębień. Brak odpowiedniej ilości selenu w diecie odbić się może na wątrobie oraz tarczycy, może też zwiększyć ryzyko rozwoju choroby nowotworowej. Brak selenu wpływa też na nasz nastrój, stąd też o jego niedoborach mogą świadczyć takie objawy, jak niepokój, uczucie leku oraz stany depresyjne. Selen wpływa też na płodność, zatem brak odpowiednich jego ilości w diecie może poważnie utrudnić życie tym, którzy starają się o potomka.

Czym grozi nadmiar selenu w diecie?

Niedobory selenu mogą mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie, jednak i jego nadmiar nikomu nie wyjdzie na dobre. Gdy selenu jest zbyt dużo, pojawiają się takie objawy, jak stany zapalne skóry, wypadanie włosów i ich łamliwość oraz problemy z nadmierną drażliwością. Częstym problemem w takich sytuacjach stają się też biegunki oraz dolegliwości związane z wątrobą.

Selen w naszej diecie: gdzie go szukać?

By zdrowa dieta mogła nam dostarczyć odpowiednich ilości selenu, powinna uwzględniać obecność takich produktów, jak ryby i owoce morza, jaja oraz mięso. Dobrym źródłem selenu są też produkty zbożowe, orzechy oraz suche nasiona roślin strączkowych (takich jak soczewica). By nasz organizm mógł możliwie jak najlepiej wchłaniać selen dostarczany z tymi produktami, należy zadbać o to, by obok pojawiły się te produkty, które są dobrymi źródłami witaminy E. Warto zatem sięgać po surówkę do ryby lub też dodawać do surówek takie przysmaki, jak nasiona słonecznika.

By nasz organizm nie ucierpiał ani z powodu niedoborów selenu, ani z jego nadmiernej ilości w diecie, warto rozważyć sięgnięcie po te suplementy diety z selenem np.  KIRKMAN Selenium 100 µg (Hypoallergenic) 100 kaps czy ORTHICA L-Selenomethionine – 100 180 kaps

. Z pewnością warto w porę wykonać odpowiednie badania, które pomogą nam możliwie jak najlepiej ułożyć swe menu oraz dobrać takie suplementy diety, które będą dla nas najlepszym rozwiązaniem.

Prześlij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *