Jak wspomagać odporność organizmu?

Jak wspomagać odporność organizmu?

Układ odpornościowy to swoista tarcza ochronna, która chroni nasz organizm przed chorobą. Tarcza ta zbudowana jest z wielu elementów, które ze sobą współpracują. Układ immunologiczny najwięcej do pracy ma w okresie jesienno-zimowym oraz na przednówku, gdy pogoda sprzyja infekcjom a organizm osłabiony jest zmianą pór roku i brakiem słońca. Jednak dbanie o odporność dopiero, gdy za oknem słota, to za późno. O odporność należy dbać cały rok, by nie zawiodła nas w sezonie przeziębień i grypy.

Układ odpornościowy organizmu

Układ odpornościowy organizmu to wiele współgrających ze sobą elementów. Działa na zewnątrz i wewnątrz. Podstawową barierą jest bariera fizyczna, czyli ciągłość skóry, śluzówki dróg oddechowych, przewodu pokarmowego i układu moczowo-płciowego. Jej zadaniem jest blokowanie patogenów, takich jak wirusy czy bakterie przed wniknięciem do wnętrza organizmu. Bariera ta wzmacniana jest przez lizozym w ślinie i łzach, kwas solny w żołądku i florę bakteryjną w jelitach i pochwie.

System immunologiczny rozwija się już w łonie matki, a właściwy rozwój osiąga około 3-4 roku życia. Wraz z wiekiem ulega osłabieniu, w związku z czym najbardziej narażone na infekcje są małe dzieci i osoby starsze.

Naturalną odporność można, a nawet należy wspierać cały rok. Do dobrych nawyków, polecanych przez specjalistów w każdym wieku, należą:

  • umiarkowana aktywność fizyczna
  • odpowiednie nawodnienie organizmu
  • zdrowe odżywianie
  • regularny sen
Kiedy odporność zawodzi

Nasz układ odpornościowy zmienia się przez całe życie, bo to, w jakiej jest kondycji zależy zarówno od prowadzonego trybu życia jak i od przebytych infekcji. Naturalna bariera ochronna słabnie przede wszystkim przez:

  • siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej
  • zbyt sterylne, dezynfekowane otoczenie
  • stres, przepracowanie i brak dobrej jakości snu
  • dietę ubogą w witaminy i minerały, naturalnie przyswajane z warzyw i owoców
  • oddychanie zanieczyszczonym powietrzem, smog
  • niewłaściwą lekoterapię, zwłaszcza nadmiar antybiotyków
Jak wspierać odporność?

Przede wszystkim należy zmienić tryb życia. Zmiany codziennych nawyków pomagają w walce z chorobami i dotyczy to osób w każdym wieku. Umiarkowana aktywność na świeżym powietrzu, na przykład spacery powinny wejść w stały plan dnia. Warto zrezygnować z używek, takich jak alkohol, kawa czy papierosy. Niezwykle ważny jest też regularny sen oraz hartowanie organizmu. Zwróć uwagę także na nieprzegrzewanie pomieszczeń, właściwą wilgotność i czystość powietrza w domu oraz dietę.

Co jeść, by wspierać odporność?

Aby budować silną odporność należy zadbać o dostarczenie zwiększonej dawki witamin i mikroelementów. Szczególnie istotne jest nasycenie organizmu witaminami A, C i E czyli antyoksydantami, oraz witaminami B6 i B12. Istotne dla budowy odporności są także mikroelementy, takie jak cynk, miedź, żelazo i selen. Wpływ na stan naszego organizmu mają także wielonienasycone kwasy tłuszczowe, aminokwasy (glutamina, arginina, aminokwasy siarkowe) oraz probiotyki.

Suplementacja dla lepszego zdrowia

W niektórych schorzeniach organizmu zdrowa dieta nie wystarcza, lub nie jest możliwa. Schorzenia na tle metabolicznym i schorzenia jelit powodują, że nasz organizm nie przyswaja witamin i mikroelementów pochodzących z pożywienia. W przypadku alergii i nietolerancji pokarmowych, gdy stosowana jest dieta eliminacyjna, także dostarczenie właściwiej ilości mikroelementów nie jest możliwe. W takich sytuacjach należy przyjmować dobrane do naszych potrzeb suplementy diety.

Istotny jest ich skład ale także jakość preparatu. Przy wyborze odpowiednich produktów należy zwrócić uwagę na renomę producenta oraz pochodzenie składników. W sklepie VitaOaza znaleźć można wyłączenie preparaty od sprawdzonych dostawców i produkty najwyższej jakości.